sunnuntai 15. tammikuuta 2017

Joululomalla lukemani kirjat

Kirjallisuuden opiskelijana minun täytyy lukea jatkuvasti. Yleensä kirjat ovat eurooppalaisia klassikoita ja ne pystyy hotkaisemaan aika vaivattomasti. Jos - ja kun - kuitenkin haluaisi lukea muita kirjoja, ihan vain omaksi ilokseen, sille ei löydy aikaa. Joululomalla ehdin vihdoin käydä sellaisten opusten kimppuun.

Aivan ensimmäiseksi luin Johanna Sinisalon Kädettömät kuninkaat ja muita häiritseviä tarinoita. Olin kuullut siitä niin monta kertaa, että se oli jäänyt mieleeni kummittelemaan ja minun oli pakko lukaista se itsekin. Hyvä että luin, nimittäin maailmani laajeni tämän novellikokoelman myötä huomattavasti. Jokaisen novellin jälkeen oli pakko pysähtyä hetkeksi ajattelemaan koko elämää ja maailmaa. Sinisalolla on uskomaton mielikuvitus, eikä hän pelkää käyttää sitä. Kirja rohkaisi itseänikin kirjoittamaan ylös hulluimmatkin ideat ja tekemään niistä tarinoita.

 
Tultuani Lapista kotiin ostin ensi töikseni Henriikka Rönkkösen Mielikuvituspoikaystävän. Olin odottanut sen lukemista jo syksyn alusta lähtien, mutta minulla ei koskaan ollut aikaa. Odotus palkittiin: romaani on maineensa veroinen sekä hyvässä että pahassa. Itkin ja nauroin vuorotellen ja yhtä aikaa tätä lukiessani. Härskien tarinoiden lomasta paljastui paljon elämänviisauksia, ja romaani oli loppujen lopuksi paljon enemmän kuin pelkkä huumoriteos.
 
 
Tämä oli heräteostos Sammakon kirjakaupasta. Olen aina ollut kiinnostunut mystiikasta, joten Taika päivässä kiinnitti huomioni. Siinä on listattu vanhoja suomalaisia arkipäivän taikoja, jotka antavat onnea kalastus- metsästys- ja lemmenasioihin, ennustavat tulevan sään sekä syntyvän lapsen sukupuolen, näyttävät sopivan paikan talon rakentamiseen ja niin edespäin. En ole vielä kokeillut yhtään kirjan taioista, sillä suurin osa niistä on hieman vaikea toteuttaa. Jos jollakin on yhdeksän peltoa ja kolme aittaa, ilmiantakaa itsenne!
 
 
Myös teevarastoni kasvoi jouluna ja sen jälkeen. Sain joululahjaksi Downton Abbey -teetä, jota olin toivonut. Se maistuu juuri siltä, kuin Downtonissa juotavan teen voisi kuvitellakin maistuvan. Hienostuneelta, mutta omaperäiseltä. Tilasin myös tutultani hänen itse tekemäänsä Doctor's Brew -teetä, jota olin himoinnut kesästä asti. Se tuoksuu ja myös maistuu ihanalle! Sitä juodessani voin kuvitella itseni lentämässä TARDISilla Tohtorin kanssa halki universumin.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti